torsdag 23. juli 2009

Bokomslag i tekstil

Jeg jobber som lærer og har en god og stor loggbok som jeg skriver i hver dag. Den er ”kjedelig”,….. en helt vanlig skrivebok. Vi får en slik bok hvert skoleår.

Jeg ville prøve meg på en teknikk jeg så i et quiltemagasin, som gikk på å flette med tekstiler.


Ulike tekstiler blir klippet i 5 cm lange remser og flettes inn i hverandre. De blir tråklet sammen, slik at de holder seg på plass.


Her legges det inn et ”brudd” med et nytt stoff, og applikerer på små babuska dukker. Disse er klippet ut fra et stoff jeg allerede har.


For å få et personlig preg, trykker jeg med bokstavsjablonger: Lille Gitte



Nå er hele omslaget "ferdig", men lite holdbart. Ingen ting sitter godt fast. Vevingen er bare satt sammen med tråklesting og babuska dukkene er festet med applikasjonsvliseline.

Her legges et lag med organza over, som festes med sting rundt. Stingene blir sydd så de er godt synlige, noe som er litt tøft på dette omslaget.



Her er boka klar til bruk. Den er kjempefin! De store babuska dukkene til høyre er sydd på snor som deler sidene.




7 kommentarer:

  1. Den ble kjempelekker, veldig inspirerende;o)hjernebarken jobber på spreng nå;o) Hmmmm gøy gøy;o)
    Fortsatt fin dag til deg.
    Klem
    Linda;o)

    SvarSlett
  2. Veldig kreativt og en fantastisk ide! Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Takk for ideen. Kommer til å gjøre det samme på min bok. Det er fryktelige kjedelige bøker alle kommer med til møtene sine,hehe..
    Organsa, kjøper du det på vanlig stoffbutikk?

    SvarSlett
  4. For en god ide! og så lekker den ble! Ingen som tar feil bok på lærerrommet nå...
    De lærerbøkene er ikke veldig spenstige - kanskje jeg skulle la meg inspirere :)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. I likhet med samtlige som har kommentert dette innlegget skal jeg også la meg inspirere når det gjelder min egen bok. Er man lærer innenfor kreative fag, så kan det også gjerne vises! Takk for inspirasjon og ha en god helg :o)

    SvarSlett
  6. Wow! Eg er sjølv lærar og kjenner dei kjedelege dagbøkene. Denne var jo fabelaktig. Kor kreativ du er. Takk for helsinh hos meg så fann eg deg.

    SvarSlett