tirsdag 23. juni 2009

Persepsjon og slips

Dette er bilder fra en undervisningsøvelse jeg hadde med elever fra Nesodden videregående skole (VG1). Tema var persepsjon. Persepsjon = hva er det vi ser/ hva oppfatter vi? Et godt eksempel på persepsjon (se bilde under).

Hva ser du? Bildet viser både en vase og to ansikter. Dette er et bilde som blir brukt mye i forbindelse med persepsjon. Jeg har et annet favorittbilde (se bilde under).


Se nøye på bildet…….Her ser du også to ting. Hva fokuserer øynene dine på? Bildet er reklame for en bil. Fin hva?

Etter god inspirasjon fra besøk på Science Museum i London ble ideen satt ut i live. Jeg ønsket å knytte dette til tekstilfaget. Elevene skulle være designere og tenke helt nytt.

Elevene fikk hvert sitt stykke med plast (20 x 140 cm) Vi jobbet med idemyldring i fellesskap med en spesiell teknikk (jeg går ikke inn på teknikken her). Det finnes mange måter å gjøre dette på. De hjalp hverandre og resultatet ble…, noe helt annet enn de kunne forestille seg. Det ble mange fine slips.

Her vises prosessen i arbeidet. Det var laget "maler" i forkant, som ble lagt rundt plasten og klippet til.

Bildene under viser noen av de ferdige slipsene.



Jeg inviterte bladet FORM til skolen. De laget et innlegg om dette.
www.kunstogdesign.no/form203/slips.html



7 kommentarer:

  1. Hei!
    Så morro! Såg det i bladet og fryda meg! Du har sikkert besøkt Camden markedet! Fekk asosiasjoner til det når eg såg Barbie skoa!
    London er jo byen med stor B når det gjeld inspirasjon!
    Elevane må ha stor kost seg!!!

    SvarSlett
  2. Tusen tack, så glad jag blev för din hälsning...så underbar din blogg är...härligt kreativ...man vill se mer!

    Ha det gott!
    KRAM
    Hanna

    SvarSlett
  3. så kreativ du er.
    kjekt å lese.
    jeg har jobbet med kunst og håndverk på u.trinnet tidligere...og kjenner igjen noe av det her.

    SvarSlett
  4. Takk for kommentar i bloggen min - som leda meg hit. Her må eg komme innom igjen ein dag eg har masser med tid. Eller berre innimellom når eg har ein augneblink!

    SvarSlett
  5. Det er spennende med slike tester om hvordan vi oppfatter ting. Noen slike nøtter knekker jeg med en gang, mens andre kan jeg stirre på i evighter uten å skjønne hva andre ser.

    SvarSlett
  6. Tack för din kommentar! Vilken underbar blogg du har! Jag gillar verkligen din tolkning av mamma mu och dina rostade brödskivor.

    SvarSlett
  7. De slipsene er jo så tøffe!
    Likte det persepsjonsbildet ditt. Tok ei god stund før jeg så bilen!

    SvarSlett