fredag 29. mai 2009

Rammelim og smykker

Jeg jobber stort sett med noe jeg lar meg inspirere av. Jeg blir i grunnen inspirert av det meste, men det må være dagsaktuelt.

KRONEN PÅ VERKET
Inspirasjon: Kongelig bryllup i Sverige.

Dette var forberedelsene til et kurs som jeg skulle holde for lærere på Romerike. Samme uke som kurset skulle gjennomføres ble det offentliggjort at Victoria av Sverige skulle gifte seg.

Kurset skulle handle om overflatebehandling av tekstiler. Teknikker som skulle prøves ut var:

flossteknikk, fotooverføring med rammelim, og silketrykktrykk

Jeg ønsket å finne bilder av kongelige, og endte opp med frimerker. Her er det hundrevis av motiver å velge mellom. Motivet blir overført til tekstil med rammelim.

Frimerker av ulike konger og dronninger. Dette skulle bli utgangspunktet for overføring av foto.
Men hva skulle vi lage? Ideen ble til at vi skulle jobbe med logo/merkelapper, som senere kan bearbeides og videreutvikles.

Her er ulike typer logoer, som jeg har kjøpt på stoff og stil i Drammen. Disse finnes i mange varianter. Dette ble jeg inspirert av.

Slik ble min merkelapp, med både fototrykk, broderi og metallfolietrykk i sølv.

VIDEREUTVIKLING TIL SMYKKER

Neste utprøving ble å tenke på flossteknikk. Ideen nå er å lage et halssmykke.

Hva er"in" av smykker i dag? Jeg fant dette bildet i Det Nye, som hadde en trendguide for sommeren 2009.

I sommer skal det være store smykker. Jeg lar meg inspirere av dette bildet.

Jeg bruker motivene med frimerkene som er bearbeidet med perler og broderisting og trykk av skrift.
Bildet er tråklet sammen med 5 lag med ulike tekstiler. Dette er for å lage flossteknikk. Jeg oppdager at det blir litt "slapt" og stiver opp med plast.


Her er ferdig resultat. Her kommer flossteknikken frem. Resten av smykket er satt sammen med bløt tyll som er sydd i lange remser og fyllt opp med knapper, som holder smykket sammen.


2 kommentarer:

  1. Hvor holdbart er fototrykk med rammelim? egner det seg som f.eks. t-skjortetrykk?

    SvarSlett
  2. Hej! Du er fantastisk dygtig.

    SvarSlett