lørdag 31. oktober 2009

Rødhette og Ulven

Jeg fikk en utfordring på forrige kurs. Jeg hadde kjøpt en hvit pute som skulle dekoreres,....men med hva?




Da er det alltid gøy å spørre om noen har en ide til hva det kan bli til. Jeg fikk to utfordringer.
Nr. 1 å lage et motiv av bare knapper
Nr 2. å la meg inspirere av eventyret: Rødhette og ulven





Jeg er i full gang. Her blir det prøvet ut. Hele eventyret er printet ut + noen figurer. Figurer som er aktuelle er: rødhette, ulv, sol, skog, blomster, kurv, bestemor og hus i skogen.


Her er motiv funnet frem som skal passe til eventyret og overført med rammelim. Det er enda ikke lagt på vaseline, så motivene er litt utydelige enda.



Motivene skal deretter legges på applikasjonsvliseline og renklippes rundt, for så og applikeres til slutt.



Motivene legges på puta, og markeres med tråklesting rundt, slik at teksten får "fritt" spillerom. Teksten blir overført med fotopapir, noe jeg sjelden bruker. Det var litt av en utfordring!





Utfordringen blir når dette skal strykes og tas av etterhver, for det varme strykejernet må ikke komme nær skriften, hvor papiret har blitt tatt av. Se på bildet under. Her vises eksempel på hvordan det ser ut når akkurat dette skjer. Det blir ikke pent.




Det er ikke alltid jeg gjør det lett for meg selv: ). Akkurat nå er jeg ikke veldig fornøyd. Men heldigvis, ...så gir dette nye muligheter til å tenke nytt.




Her er puta ferdig. Denne gangen var jeg i tvil om den kunne bli fin. Det var mange ting som skjedde underveis som gjorde jobben til en stor utfordring.





Skriften som ble stygg ved "stryking" ble løst på en smart måte. Tekst måtte kopieres på ny og settes på nytt stoff, for så å overføre til puta (se bildet under, midt på bildet, under Rødhettes høyre fot).







4 kommentarer:

  1. Venter spent på det ferdige resultatet! Ha en fin helg;)

    SvarSlett
  2. Gleder meg til å se resultatet!! :o)
    God lørdag,
    Fredrikke :o)

    SvarSlett
  3. Hei Gitte,
    takk for flott og inspirerande blogg: Eg har eit tips til deg, ettersom eg også har strevd med fotopapir og strykejernmerke: Artist's Transfer Paper: http://tinyurl.com/ycwompg
    Ikkje så mykje dyrare, og det kan strykast oppå etterpå! Matt overflate, og lett å bruke. Lykke til!

    SvarSlett
  4. for ei flott pute :) Jeg er imponert :)

    SvarSlett