søndag 24. mai 2009

Veskekurs med Wallenborg

Andre Wallenborg er designer og syr eksklusive vesker. Han bruker noe av sin tid på foredrag og kurs. Dette til stor glede for oss som både ønsker å høre han fortelle og gå på kurs.

Her lærer vi nye spennende teknikker og kreative løsninger som han har utarbeidet etter flere år i bransjen.

Kurset denne gang handlet om å sy en reiseveske. Vi fikk beskjed om å ta med et litt tykt stoff, gardinstoff eller lignende.


Jeg fant et gardinstoff, men likte ikke bakgrunnen. Jeg fikk en god ide: jeg ville lage mitt eget stoff. Bildet viser stoffet som er klippet ut, og skal bli til forsiden av vesken.

Her har jeg klippet ut blomstene og applikert de på et annet stoff, et brunt fint litt glinsende stoff. Dette stoffet er tynt, så her kom ideen om å ha plast imellom applikasjonen.

Før plasten er montert, har jeg laget et trykk med silketrykkramme, og markert med turkis tråd for å få frem et litt spennende uttrykk.

Neste steg var å lage lomme. Jeg har dilla på kuer, så jeg gikk inn på http://www.flickr.com/, en flott side med bilder.

Her fant jeg en turkis ku og noen morsomme kureplikker av odelsgutt Ragnar Aalbu.

Bildet og teksten er overført med rammelim. Rammelim er en fin måte å overføre foto til tekstil. Det er billig, og lett å få til, enten du er stor eller liten. Foto, f. eks med tekst må speilvendes før rammelimet påføres.



Lommen monteres.
Det å bruke plast og sy med maskin er en utfordring. Stakkars symaskin, den sliter og vil nok gå av med pensjon før tiden, men verdt jobben når resultatet blir bra.

Det blir tøft og passer godt til det uttrykket som er "in" i dag.

Her er veska ferdig. Jeg blir stadig overasket over hvor fint sluttresultatet kan bli



Jeg kunne ikke slutte med dette. Det kunne kanskje bli fint med en lommebok.

Her har jeg brukt samme teknikker som på veska, men kua har fått en ring i nesa.

Snakkeboblen er laminert og sydd på. Det er også laget en merkelapp som er laminert som er festet på glidelåsen.


3 kommentarer:

  1. Hei Gitte!
    Nå er du godt i gang..... :)- Som du selv pleier å si.
    Så flink du er. Dette er jo så gøy ikke sant? Da er det bare å fortsette med å lære seg hvordan man kan utforme siden på forskjellige måter, så finner du din personlige form etterhvert som innleggene og linkene blir lagt til bloggen din. Du er jo så god til å fortelle historier, - og til å dele.

    SvarSlett
  2. Hei Gitte. Gratulerer som blogger - dette har du taket på! Og for meg som også gikk kurset med André Wallenborg, er det artig å se dine betraktninger rundt kurset. Veska di ble bare helt SUPERFIN!! Jeg gleder meg til å følge med på siden din.

    SvarSlett
  3. Hei. Ønsker å takke deg for alle de kreative ideene du deler med så mange:)
    Mye spennende og ikke minst flott!!
    Håper du også kan fortelle hvor en kan kjøpe rammelim? Er det en spesialforretning?

    SvarSlett