mandag 12. oktober 2009

Metallfolie, trinn for trinn

Her vises et eksempel på hvordan Metallfolie kan brukes. Denne sjablongen er kjøpt på Panduro hobby. Denne legges opp på det stoffet som er valgt ut til å trykke på.



Deretter legges en "tom" (silketrykk)ramme over. Dette kan også gjøres uten ramme, f.eks og bruke svamp. Jeg bruker alltid ramme, for da blir trykket helt perfekt, uten søl og flekker, da sjablongen har lett for å bevege seg.


Rammelim påføres i en tynn liten strek, og dras over med et lite kort eller lignende. "Hullene" fra sjablongen er dekket over med avispapirstrimler, slik at de ikke blir med på trykket.



Når rammen og sjablongen tas bort, ser det slik ut. Limet syntes tydelig, så lenge det er vått.


Når limet er ferdig tørket (se bildet under) er det klart for å sette på metallfolie. Folien legges over og det strykes i ca 15 sekunder.


Her er bildet ferdig med metallfolie. Det blir et flott trykk, men effekt av sølv.



6 kommentarer:

  1. Hei.Takk for tipset.Dette må jeg prøve en gang..Så spennes ut å prøve.Ha en riktig fin Mandag.Bodil..

    SvarSlett
  2. Stilig, jeg trenger mer tid i døgnet, mye god inspirasjon!

    SvarSlett
  3. Hei igjen ! Her har du noe nytt og spennende for meg;) Det er så fint å følge deg selv om jeg ikke kan prøve meg på det du driver med, men det er jo det som er det store i bloggens verden at vi alle er så spennende på hver vår måte;) Flott er det i allefall. Ha en fin uke med din kunst;))

    SvarSlett
  4. ;o))))))))))))))))))))))))))))));0)))))))))))))
    Gjett om jeg gleder meg til helga;o) Har jeg sagt det før sier du???? Vel en god ting kan ikke sies ofte nok;o))
    Klem
    Linda;o)

    SvarSlett
  5. NÅ fikk du meg på en knallide!vent å se......:=) takk

    SvarSlett
  6. Jøss!! SO kult! Eg blir stadig vekk imponert over deg also:)

    Anita

    SvarSlett