søndag 20. september 2009

Metallfolie, trinn for trinn

Her vises eksempel på fremgangsmåte for bruk av metallfolie. Utgangspunktet her er et trykk fra en ramme jeg allerede har. Her kan man bruke sjablonger og andre trykkformer (jeg jobber med saken og skal vise flere eksempler etterhvert).


Her har jeg tatt i bruk et bomullstekstil som har litt rester av rust på seg.



Rammen legges over stoffet (stoffet skimtes igjennom). Legg på litt rammelim, og bruk for eksempel et kort og dra limet over der stoffet ligger.



Når rammen tas vekk, sitter skriften med rammelim igjen.



Metallfolien legges over. OBS, den blanke siden opp, noe som kan virker litt "ulogisk", men forståelig når du har prøvet dette flere ganger.



Limet skal tørke (ca 1/2 time), og deretter legges matpapir over og stryk i ca 15 sekunder på middels varme.

Metallfolien trekkes av, og sølvet er limt fast.


Ved et slik trykk er det mye sølv igjen på foliearket. Dette kan brukes om igjen og om igjen, så det er drøyt i bruk.


13 kommentarer:

  1. Så kult!!!!! Du er bare kreativ til fingerspissene!!!

    SvarSlett
  2. Vakkert! Gleder meg til kurs på fredag!!!

    SvarSlett
  3. ..så gøy..men denne skrifta som du har her i ramma..har du laga den sjøl???

    SvarSlett
  4. Jeg har laget rammen selv: ) Dette er en silketrykkramme. Det finnes enklere måter å gjøre det på, f.eks screenrammer. Gå inn på artquilt.no. Der kan du bestille. Det går også helt fint å bruke sjablonger til dette.

    SvarSlett
  5. Tack! Så väldigt fina halssmycken du gjort!

    SvarSlett
  6. Sista kommentaren var från Moster Maska! Ha en skön kväll!

    SvarSlett
  7. Veldig fint! :)

    Takk for hyggelig kommentar på bloggen min i dag! :)

    Din blogg er fylt med kreativitet og skaperglede, kan jeg se. Gøy! :)
    Fargerik er den også.
    Det liker jeg!

    Kos deg videre, både med blogging og ellers.

    SvarSlett
  8. Heia!
    Takk for hilsen på bloggen min, det var hyggelig.
    Du har en kjempe flott blogg, masse fint:)

    SvarSlett
  9. Det er sååååååååååå nydelig:)
    fioline:)

    SvarSlett
  10. Veldig fint!! Det klør i fingrane kvar gong eg er her inne:)
    Eg har verkeleg lyst til å gå eit slikt kurs, håper det vil klaffe med ein oslo-tur om ikkje so lenge.

    Anita

    SvarSlett
  11. SÅ kreativt, spennende og stilig!

    SvarSlett
  12. Åh, detta var ju bara SÅ läckert!

    SvarSlett