søndag 13. september 2009

Tekstil hals-dekorasjon

Jeg var tilfeldigvis i nærheten av Stoff og Stil, og måtte selvsagt innom. Det var lang kø i kassa, derfor gikk turen rett til restekurven.
Jeg valgte ut to stoffer, som jeg skulle lage noe av. Fargen limegrønt og sort gikk igjen i begge stoffene. To farger jeg liker svært godt.


Her er arbeidet i gang. "Bladene" er klippet ut av mønsteret og påført applikasjonsvliseline, og limt på et sort bomullstoff. På bildet under vises begge stoffene som er kjøpt inn.





Stoffet til venstre bruker jeg bladene som skal bli til et stort halssmykke/ halsdekorasjon. Stoffet til høyre skal bli til en genser med høy hals. På bildet under vises bladene som er klippet ut.


Bladene blir pakket inn med organza og dekoreres med perler.




Bladene som ble klippet ut av stoffet ble "kledd" med organza og sydd over hverandre. Sømmen ble litt grovere ved overlapping, slik at det ble naturlig å dekorer med perler. Det ble litt ekstra med perler andre steder også.





Snoren til smykket er i det andre stoffet som jeg skal sy en høyhalset genser. For at begge snorene skal sitte sammen, har de blitt dekorert med 2 blader, som holder dem på plass.




Bilder "lyver". Det er vanskelig å forstå størrelse utifra et bilde. Dette halssmykket er stort. Se på bildet under. Her har jeg drapert stoff rundt bysten (stoffet som skal bli til en genser).

Nå i høst viser trenden at smykkene skal være store. Her får jeg akkurat det jeg ønsker meg: )


8 kommentarer:

  1. Så spennende...gleder meg til å se hvordan det blir!! :o)

    SvarSlett
  2. Dette kommer til å bli lekkert;o)
    Gleder meg til å se det ferdig..;o)
    Klem
    Linda;O)

    SvarSlett
  3. Ser ut til å bli spennende. :-)

    SvarSlett
  4. For et stilig prosjekt! Dette blir spennende :)

    SvarSlett
  5. Så moro å se hvordan en tekstilkunstner arbeider . Hvor får du alle ideene fra ? Dette blir flott !

    SvarSlett
  6. P.s. Håper det er ok at jeg har lagt meg til som følger !

    SvarSlett
  7. Oi!! Så spennende og flott blogg du har, også så mye pent og unikt du lager!!

    SvarSlett
  8. Får helt vondt i magen jeg - når jeg leser og ser alt det fine i bloggen din!! Du gir inspirasjon i lange baner ;)) jeg har nettopp fått meg applikeringsmaskin...og nå skal den prøves...men så flink som deg blir jeg nok aldri...

    SvarSlett